Święto Niepodległości –

            Mimo iż w oddaleniu i w koniecznej izolacji – duchem byliśmy RAZEM podczas Narodowego Dnia Niepodległości 11 XI 2020r… Wracaliśmy do miejsc, spotkań i ludzi z którymi tworzymy wspólnotę Szkoły Podstawowej w Nowej Wsi Ujskiej. Zamiast wspólnych uroczystości przy Pomniku Powstańców w Mirosławiu wybraliśmy się tam w niewielkich grupach. Chcieliśmy kolejny raz podziękować powstańcom za wolność i zapalić światło pamięci. W jego blasku wyśpiewać patriotyczne pieśni, które tak bardzo lubimy…

 “Ojczyzna w sercu się zaczyna…” Przychodzi wraz z ciepłem rąk mamy i taty, słowem “kocham”, zabawą na własnym podwórku i pierwszymi krokami gdzieś dalej…Ona jest najpierw Ta najbliższa, tak dobrze znana jak place, boiska, pola. Potem rozrasta się, rozpościera skrzydła, obejmując i morze, i góry, i lasy,     i jeziora. Szczególnie bliska, gdy staje się odległą, gdy zmuszeni jesteśmy być poza…Pod powiekami pachnące łąki, kołyszące się łany zbóż, klekoczące bociany, szerokie plaże i szum fal. To smak codziennego chleba, grzybów, bigosu i innych tradycyjnych potraw. To 4 pory roku, atmosfera świąt, nasza gościnność i wiara. Ojczyzna, która nas odróżnia i wyróżnia. Określa kim jesteśmy, dzięki tym, którzy byli. To nasza POLSKA…

             Z tej zadumy na chwilę wyrwały nas andrzejkowe wróżby, które nie ominęły również uczniów klas I-III. Wykorzystaliśmy tajemniczość tego dnia i wspólnie oddaliśmy się zagadkom na temat tego, co nas czeka. Choć tym razem andrzejkowa zabawa przebiegała online i na ekranie… Każdy z niecierpliwością i zaangażowaniem rozwiązywał łamigłówki, by udać się w przyszłość…   

Na zakończenie wykonaliśmy pracę plastyczną – kolorowaliśmy połowy andrzejkowego rysunku, by potem odnaleźć kolegę z drugą połową. Było przy tym wiele zabawy i uśmiechu. Połączone
ilustracje zaprezentowaliśmy na zakończenie miłego spotkania. Teraz czekamy, by wróżby się spełniały…

            Wiele zadań przychodzi nam wykonywać internetowo. Nie zapominamy o czytaniu, prezentowaniu wierszy i pracach plastycznych. Uśmiechamy się do siebie na ekranie i ze szczególną tęsknotą wypatrujemy Mikołaja. W którym okienku się pojawi? Niezależnie od tego, gdzie go spotkamy, to niech obdaruje nas DOBREM I RADOŚCIĄ…


21.11 to Dzień Życzliwości i Pozdrowień

            W tym roku obchodziliśmy go z dala od siebie, ale jednocześnie blisko. Uczniowie oraz nauczyciele mogli wspólnie stworzyć mapę życzliwości oraz zamknąć pozdrowienia w słoiku          i przesłać poprzez naszą szkolną stronę.
Dodatkowym aktem życzliwości okazało się wyzwanie, do którego zostaliśmy nominowani przez Szkołę Podstawową im. K. Makuszyńskiego w Kruszewie. Oczywiście uwielbiamy wyzwania, tym bardziej jeśli mają one szczytny cel, dlatego przyłączyliśmy się do Maratonu Tanecznego dla 17-miesięcznej Basi, która choruje na wrodzoną wadę serca pod postacią koarktacji aorty i przetrwałego przewodu tętniczego. Nasi uczniowie tańczyli makarenkę, myśląc o Tej małej wojowniczce! Oczywiście, prócz nagrań, dorzuciliśmy swoją cegiełkę wpłat na konto dziewczynki, do czego zachęcamy wszystkich. Niech ta życzliwość płynąca z serc pozostanie z nami już na zawsze.

W klasie…

  • Nasze pierwszaki świetnie radzą sobie z nauką zdalną – poznają kolejne litery alfabetu, doskonalą umiejętność czytania, pisania i liczenia. Z chęcią korzystają z aplikacji i wykonują zadania interaktywne. Zrobiły też kukiełki z łyżki- był Kopciuszek, król, królewna i kotek. Pierwszaki wcielały się w postacie z bajek – odgrywały scenki w teatrzyku lalkowym. Dowiedziały się też, kto pracuje w teatrze. Wykonywały również w mijającym miesiącu prace plastyczne z okazji 11 Listopada i Dnia Pluszowego Misia.
  • W ostatnim tygodniu listopada klasa 2 wirtualnie zwiedzała zamki w Polsce. Jedna z lekcji poświęcona była wierszom p. D. Wawiłow. Wiersz pt.” Trójkątna bajka” był inspiracją do stworzenia pracy plastycznej. Dodatkowo rozmawiali oni również o zwierzętach domowych, o tym jak się nimi opiekować oraz o pracy weterynarza. “Trójkątna bajka” stała się również inspiracją do stworzenia filmiku przez Lenkę z klasy 2.
  • Prezentacja głównego bohatera „W pustyni i w puszczy” – Stasia Tarkowskiego odbyła się za pomocą ciekawej formy plastycznej. Przygotowując się do napisania charakterystyki, uczniowie klasy VI stworzyli niezwykle kolorowe zakładki do książek. Po powrocie do szkoły zalaminujemy je, by służyły nam długo!
  • “Witajcie w naszej bajce…!”Z lekturą w pudełku zmierzyli się uczniowie klasy 4. Powstały piękne i pracochłonne prace, będące indywidualną wizją tego, co w pudełku musiało się znaleźć. Nie zabrakło w nich m.in. pigułek na porost włosów, powiększającej pompki, lupy i okularów pana Kleksa, piegów, a nawet szpaka Mateusza. Uczniowie pięknie uzasadniali swoje wybory, bawiąc się przy tym doskonale. Poruszeni zaś historią szpaka Mateusza, postanowiliśmy mu pomóc…i stworzyliśmy własne czapki bogdychanów. Może przyszyte samodzielnie guziki ( pierwszy raz w życiu trzymaliśmy w ręku igłę! ) będą tymi, które odczarują uwięzionego księcia?

5 grudnia to Międzynarodowy Dzień Wolontariusza

            Praca, którą wykonuje się za darmo, z potrzeby serca, jest istotnie bezcenna. W celu wyrażenia uznania dla trudu wolontariuszy na całym świecie z inicjatywy ONZ obchodzony jest od 1986 roku Międzynarodowy Dzień Wolontariusza. To doskonała okazja, by uświadomić społeczeństwu wysiłek, jaki wkładają rozmaite organizacje w niesienie pomocy innym, zarówno na poziomie lokalnym, krajowym lub międzynarodowym. Nasze Szkolne Koło Wolontariatu “Sieje się” to ważny element działalności uczniowskiej. Za nami kolejne 365 dni ciężkiej, ale zdecydowanie owocnej pracy na rzecz innych. Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w wolontariat z całego serca! Bez Was koło nie mogłoby istnieć.

Nasze propozycje świątecznych projektów:

  • Realizując drugi rok akcję MEN Razem na Święta, proponujemy naszym uczniom i ich rodzinom, nauczycielom i pracownikom szkoły zaangażowanie się w pomoc pensjonariuszom Domu Pomocy Społecznej w Chodzieży. Podopieczni DPS mają obecnie, z powodu pandemii koronawirusa, utrudniony kontakt ze światem. A ucieszą się ze wszystkiego- ciepłych rękawiczek, skarpet, kapci, dobrej książki, czy słodyczy. Dlatego chcemy „Złapać gwiazdora dla seniora” i podzielić się dobrem w ten świąteczny czas…
  • Grudzień, to miesiąc kojarzony między innymi z pieczeniem pierników. Rok temu, wspólnie piekliśmy je w szkole. Niestety pandemia pokrzyżowała nasze tegoroczne plany. Mamy jednak nadzieję, że ta piękna tradycja nie zaniknie i przepyszne pierniki powstaną w naszych domach. Dlatego też poprosiliśmy naszych uczniów o zdjęcia, które pokażą ich pracę podczas pieczenia pierników. A może ktoś podzieli się z nami sprawdzonym przepisem?!
  • Dołączenie się do ogólnopolskiej akcji „Ręcznie robione, a nie kupione”- polegającej na zrobieniu upcyclingowych dekoracji lub prezentów na święta z wykorzystaniem tego, co ma się w swoim domu. Wszystko po to, aby razem zadbać o nasze środowisko!

Przedszkolne wieści z Nowej Wsi Ujskiej

            U nas działo się wiele! W naszym akwarium zagościł kram z warzywami i owocami. Smakowaliśmy, wąchaliśmy, poznaliśmy walory warzyw i owoców wszystkimi zmysłami. Był dzień ziemniaka i dyni. Świętowaliśmy Dzień Edukacji Narodowej śpiewem, życzeniami i kwiatkami dla pracowników naszej szkoły. Przyłączyliśmy się do tygodnia uczniowskiej supermocy. Odkryliśmy własne moc oraz wielką moc przyjaźni i wspólnej zabawy w przedszkolu. Obdarowaliśmy się kamieniami mocy, przebieraliśmy się za super bohaterów. Wyrosły nam skrzydła. Na koniec miesiąca graliśmy w przedszkolnej orkiestrze. Badaliśmy właściwości wody. Obserwowaliśmy jesienną pogodę. Eksperymentowaliśmy z wiatrem za pomocą papierowych samolotów, liści. Fajnie, że mogliśmy razem spędzić ten czas w przedszkolu!

            20XI – w przedszkolu odbył się Dzień Kredki. Była burza mózgów i opisywanie skojarzeń. Dzieci bawiły się do piosenki “Kolorowe kredki”, kolorowały tęczę, nazwały wszystkie kolory, a także bawiły się w “hop kredeczko w pudełeczko”. Zdjęcia z ulubionymi kredkami to kolejny element kredkowego dnia. Było bardzo kolorowo i radośnie. Przedszkolacy grali również w kredkowe domino, a na zajęciach z komputerem używały kolorów, grubości i kredki w programie Paint. Na koniec każdy otrzymał kredki na pamiątkę tego właśnie dnia.

            Być jak Ignacy prąd”- ten film edukacyjny wprowadził dzisiaj nasze przedszkolaki w niezwykły świat prądu. Zapoznawali się oni i ostrzegali przed samodzielnym korzystaniem z urządzeń, gniazdek i kabli. Poznali zasadę suchej ręki podczas włączania urządzeń. Oglądali różne baterie i zabawki na baterie. Dodatkowo bawili się latarką i robili teatrzyk cieni. Poznali zestaw małego elektryka i zbudowali własny układ elektryczny z żarówkami i śmigłem.

            25 listopada w przedszkolu świętował MIŚ, a to za sprawą DNIA PLUSZOWEGO MISIA. Robiliśmy plakat, przedstawiliśmy nasze misie. Zrobiliśmy babeczki i misiowe przyjęcie. Liczyliśmy misie, serduszka i misiowe części ciała. Oczywiście nie mogło zabraknąć tańców z naszymi misiami. Oglądaliśmy również film z muzeum zabawek i poznaliśmy historię pluszowej zabawki. Jednym słowem było misiowo!


Tydzień Supermocy Uczniowskiej

             Nasza szkoła dołączyła w tym roku do grona 160. szkół z całej Polski biorących udział w projekcie, którego inicjatorkami były Panie Joanna Gadomska ( Konin ) i Katarzyna Włodkowska ( Piła ). To był wspaniały czas na poznanie siebie i docenienie swoich mocnych stron. Każdy z nas jest w czymś dobry. Może wcześniej się nad tym nie zastanawiał, ale warto było to odkryć!

            Niezwykły tydzień rozpoczęliśmy zadaniem mającym na celu zmotywowanie naszych uczniów do większej wiary w siebie, dlatego korytarz szkolny stał się niczym gabinet luster zawierających słowa i zwroty, które często chcemy usłyszeć, a nie mamy na to możliwości. Lustra przemówiły do nas, wywołując uśmiech na twarzach wielu. Dodatkowo nasze przedszkolaki samodzielnie przygotowały oraz patrzyły na świat przez okulary supermocy. Dzięki nim świat z pewnością okazał się piękniejszy, a maluchy pewniejsze siebie. Kolejny dzień TUS przebiegł on pod hasłem różnego rodzaju słów. “Przemówiły” do nas między innymi szkolne drzwi, motywując do działania i dodając sił. Dodatkowo uczniowie klas 1-4 mogli zabrać ze sobą to, czego akurat dzisiaj potrzebowali, czyli m.in. energię, uśmiech lub siłę. Czasami potrzebujemy właśnie takiego zwykłego słowa, które doda nam skrzydeł.

            Wierzymy, że słowa mają moc! Tym razem bardziej w formie poetyckiej…, dlatego też poruszeni ich przekazem i siłą, postanowiliśmy zebrać w amatorski tomik wiersze gminnej poetki Ujścia – o nadanym przez nas pseud.- “Pełki”. Członkowie koła wolontariatu “Sieje się” zilustrowali teksty, złożyli je i wydrukowali. Teraz pora na to, aby pokazać je mieszkańcom naszych wsi i gminy, ( kiedy tylko pandemia nam to umożliwi ), a zdobyte ze sprzedaży środki przekazać na szczytny cel. Rozpoczęliśmy także zadanie o nazwie “Kamyki mocy”, które jako pierwsi przygotowali uczniowie klasy 2, a następnie pierwszaki, które również obdarowały medalami kolegów i koleżanki.

            W budynku w Nowej Wsi Ujskiej na korytarzu szkolnym można było “dodać sobie skrzydeł” i poczuć moc z nich płynącą. We wrześniu uczniowie z klas 1-4 przygotowali takie skrzydła wiary we własne siły. Te natomiast, które pojawiły się w NWU, składały się z piór-zakładek, którymi zostali obdarowani starsi uczniowie na pamiątkę TUS. Skrzydła są po to, aby przypominać uczniom o ich wartości i sile. Dodatkowo klasę 6 ozdobił piękny sznur zawierający połączenie liter imion dzieci ze zbiorami cech, którymi się oni charakteryzują. Dzięki superskrzydłom, szybowaliśmy wysoko i bardzo chcemy trwać w tym locie – naszych zdolności, pomysłów i pasji!

            Kolejnym z proponowanych zadań TUS było nagranie naszej własnej wersji znanej piosenki. Wybraliśmy GrubSona “Na szczycie” i stworzyliśmy do niej tekst poświęcony życiu fair play i walce…o marzenia. Przebój GrubSona szczególnie poruszył serca w odniesieniu do postaci Tomasza Mackiewicza – tego, który góry ukochał, i tego, którego góry straciły. Jego historia to dowód na wiarę w siebie, zawierzenie własnej drodze i pozostaniu sobą. Tym kierowaliśmy się i my, stając “Na szczycie”! Się porobiło!

            Każdy z nas jest unikatem o wyjątkowych zdolnościach. Jeśli trudno nam je odkryć i nazwać, z pomocą pospieszą szkolni przyjaciele i koledzy. To dzięki dostrzeżeniu zalet innych wręczyliśmy dyplomy każdemu uczniowi kl.5-8 naszej szkoły. Kategorie były najróżniejsze i niekiedy bardzo spersonalizowane ( jak np. najszybsze ubieranie się na zajęciach wychowania fizycznego, jazda na rolkach do tyłu, najdłuższe włosy w szkole czy najlepsze testowanie rowerów). Dyplomy pomogły nam poczuć się wyjątkowym, jedynym w swoim rodzaju – bo jest to prawdą!   Nasze przedszkolaki natomiast postanowiły przygotować swoje kamyki mocy i przyjaźni. Powstały prawdziwe talizmany. Dodatkowo starali się nimi bawić, słuchać ich, czuć je, oglądać, a także tworzyć kompozycje kamienne i liczyć. Nie do wiary, co wyczarowali ze zwykłych, polnych kamieni! W budynku szkoły w Nowej Wsi Ujskiej można było również zrobić sobie zdjęcie upamiętniające ten wyjątkowy tydzień.

            To już jest koniec? Nie, to jest dopiero początek rozwijania supermocy, które odkrywaliśmy w sobie przez pełne 5 dni. W ostatnim dniu TUS królowali nasi najmłodsi koledzy i koleżanki z przedszkola oraz klasy 1-4. To właśnie oni przeobrazili się w superbohaterów o specjalnych mocach. Były tańce oraz magiczne gadżety. Musimy wspomnieć także o kamykach mocy, które wykonali uczniowie klasy 3 i 4. W budynku szkoły w Mirosławiu zagościła również fotobudka oraz drzewo talentów z pięknymi medalami. Przedszkolaki z Nowej Wsi Ujskiej, podobnie jak ich rówieśnicy z Mirosławia, zmienili się nie do poznania, nabierając przy tym pewności siebie. Otrzymali oni od swojej pani przygotowane specjalnie dla nich kamyki mocy. Podsumowaniem tygodnia dla klas starszych okazała się galeria fotografii z wyjątkowymi talentami, które odnaleźli oni w sobie.

            To był cudownych tydzień. Niech moc, którą zyskaliśmy przez ten czas pozostanie z nami jak najdłużej, a zwłaszcza podczas trwającego nauczania zdalnego.